Hösten känns avlägsen, men hux-flux är den här och många är tillbaka fulla av idéer. En kickoff kan vara ett utmärkt sätt för medarbetarna att komma i gång och på ett peppigt sätt starta upp en ny säsong. Här kommer våra tips för en lyckad kickoff och vad som gäller för skatteavdrag.
Planera och dela på ansvaret. Att projektleda en kickoff kan vara en utmaning om förväntningarna är höga, men tiden knapp. Utse en kickoff-grupp som tillsammans planerar och ansvarar för arrangemanget.
Sätt ett rimligt program. Det är lätt att vilja hinna med så mycket som möjligt och det kan vara frestande att trycka in alltför många ämnen i programmet. Men kanske är det bättre att fördjupa er i några få?
Ta det lugnt med aktiviteterna. Efter ledigheter är vi sugna på att ses igen. Att få tid att prata vid middagsbordet kan betyda mycket mer än en massa aktiviteter och tävlingar.
Interna konferenser, kickoffer och utbildningar är fullt ut avdragsgilla och man får även lyfta momsen eftersom det räknas som driftskostnader i bolaget. För att detta ska gälla måste man ha ett ordentligt program (minst sex timmar per dag eller 30 timmar per vecka).
Eventuella övriga aktiviteter och middagar ska vara rimliga i förhållande till bland annat företagets storlek och aktivitetens karaktär. Här finns det inga tydliga gränser eller regler. Kolla gärna med din redovisningskonsult eller revisor om du är osäker på omfattningen.